سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشیانه

تولید تریاک در افغانستان به هشت هزار و200تن رسید

تولید تریاک در افغانستان به هشت هزار و200تن رسید

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برابر اطلاعات منتشر شده توسط سازمان دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در سال 2007، هشت هزار و200تن تریاک در 193هزار هکتار زمین از زمین های افغانستان تولید شده است.
دکتر محمدرضا جهانی در جلسه ای که به مناسبت امضای تفاهم نامه همکاری بین دو کشور ایران و بلغارستان، به منظور گسترش همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: وضعیت مواد مخدر در منطقه وضعیت پیچیده و مهمی دارد، به طوری که افغانستان بیش از 93درصد مواد مخدر دنیا را تولید می کند و این روند رشد فزاینده ای نیز دارد.
وی ادامه داد: حضور غربی ها در افغانستان نه تنها مانع تولید تریاک نشد، بلکه موجب افزایش چندین برابری آن شده است. از سوی دیگر طرح هایی را که کشورهای غربی در این راستا اجرا کرده اند، نه تنها به نتیجه نرسید، بلکه نتایج ضعیفی در پی داشت که این موضوع وضعیت ایران را پیچیده می کند.
جهانی خطاب به هیات بلغاری حاضر در جلسه، گفت: مواد مخدر تولید شده در افغانستان از طریق یکی از مسیرهای ترانزیت که از ایران می گذرد در نهایت به بلغارستان ختم می شود، لذا در این مسیر کشورهای اروپای شرقی دچار آسیب بیشتر و مشکل روزافزون تری هستند.
وی با استناد به آمار استفاده از مواد مخدر در اروپا اذعان کرد: در سال 2006، هفت نفر از هر یک هزار اروپایی در سنین بین 15تا 64سالگی تجربه یک بار مصرف مواد مخدر را داشته اند. این در حالیست که میانگین استفاده مواد در دنیا چهار نفر در یک هزار نفر است. پس در اروپا سه نفر بیشتر در یک هزار نفر درگیر مصرف مواد مخدر هستند.
جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: همچنین 83درصد ماده مخدر مصرفی در اروپا هرویین و خطر مصرف این مواد جدی تر از سایر مواد مخدر است، به طوری که اگر این ماده به صورت تزریقی استفاده شود، بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت را به همراه دارد، لذا این موضوع، وظیفه اروپا را نسبت به کنترل مواد مخدر و ورود آن به این کشورها سخت تر و جدی تر می کند.
وی با اشاره به دیگر آمارهای موجود گفت: هر کیلوگرم هرویین در مرز افغانستان سه هزار یورو و در اروپا 100هزار یورو قیمت دارد. همچنین هر کیلوگرم تریاک در افغانستان 125دلار و در اروپا سه تا 12هزار دلار به فروش می رسد که همین امر باعث افزایش انتقال ورود مواد مخدر به اروپا می شود.
جهانی در ادامه با استناد به آمار دیگری که از سوی سازمان مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در سال 2006 منتشر شده است، اذعان کرد: در این سال بیش از 500 تن هرویین در افغانستان تولید و صادر شده است. همچنین برای تبدیل تریاک به هرویین یک هزارو 150تن پیش ساز نیاز است که افغانستان این پیش سازها را ندارد، بنابراین کنترل ورود پیش سازها برای تولید مواد مخدر صنعتی از مقوله های بسیار مهمی است که در دنیا باید به آن توجه کند.
وی با بیان این که 93.7درصد کشفیات مواد مخدر در دنیا توسط جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.
کراسیمیر گئورگی- مدیرکل مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور بلغارستان- در این جلسه با اظهار تعجب از تلاش های صورت گرفته در ایران برای مبارزه با مواد مخدر و کشفیات حاصل شده در این زمینه، گفت: بلغارستان به عنوان کشوری که در مسیر ورود مواد مخدر قرار گرفته، همکاری های خوبی را با ترکیه از نظر تبادل نظر و اطلاعات انجام می دهد.
وی با اظهار خرسندی از فرصت ایجاد شده برای همکاری با ایران به عنوان یکی از کشورهای هم مرز با افغانستان، گفت: ما نیز مقداری از هرویین وارد شده به بلغارستان را کشف می کنیم، اما کشفیات ایران برای ما تعجب آور بود.
وی در رابطه با معالجه و درمان معتادان در بلغارستان، تصریح کرد: مشکل این کشور این است که دادگستری درمان معتادان را یک تصمیم شخصی می داند و هرکس باید خود تصمیم بگیرد، تا معالجه شود. به همین دلیل در مراکز درمانی ترک اعتیاد بلغارستان تنها معتادان خود معرفی که آرزوی درمان را دارند، به آنجا می روند و درمان آنها با استفاده از متادون صورت می گیرد که دولت تنها قسمتی از هزینه درمان را پوشش و قسمت اعظم هزینه ها را خود شخص باید بپردازد.

 



واحدهای خالی از سکنه باید عوارض پرداخت کنند

سرویس اجتماعی
رئیس شورای شهر تهران گفت: واحدهایی که از سال 83 خالی از سکنه بوده اند باید 20 درصد ارزش منطقه ای زمین براساس بهای دفترچه املاک عوارض پرداخت کنند.
مهدی چمران صبح دیروز در پنجاه و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران قبل از آغاز بررسی دستور جلسات امروز شورا با اشاره به شکایت های مطرح شده از سوی عده ای از شهروندان مبنی بر این که شهرداری 20 درصد قیمت روز را در قالب عوارض شهری از این زمین ها و املاک اخذ می کند، تصریح کرد: چنین چیزی صحت ندارد. شهرداری تهران طبق مصوبه شورا مکلف است 20 درصد ارزش منطقه ای زمین را براساس تعیین شده در دفترچه بهای معاملات املاک عوارض دریافت کند. وی با بیان این که مصوبه مذکور با وجود آن که در سال 83 به تصویب رسیده بود اما تا به امروز به دلیل مخالفت هایی که با آن شد اجرایی نشده بود، تاکید کرد: براساس مصوبه اخیر شورای شهر تهران و با توجه به فراهم شدن اقدامات اجرایی لازم برای تحقق این مصوبه شهرداری تهران مکلف به اجرای دقیق این مصوبه است.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران مبنی بر این که اگر خانه ای 20 سال خالی مانده، باید عوارض را برای مدت 20 سال پرداخت کند، گفت: این طور نیست، عوارض از خانه هایی که از سال 83 خالی بوده اند محاسبه و اخذ خواهد شد.