سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشیانه

گلزار و بهداد کنسرت می‌دهند

گلزار و بهداد کنسرت می‌دهند
کنسرت گلزار و بهداد، شش طرح زیربنایی در سینما، رکودشکنی سینمای ایران در آسیا پاسیفیک، سینمای تخت جمشیدی، ابهام در برگزاری جشنواره دفاع مقدس، اهداء جایزه کتاب سال سینما و ... از سایه روشن‌های فرهنگ و هنر در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر ارشاد همزمان با مراسم روز جهانی قدس و نماز جمعه تهران در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران اعلام کرد برنامه هایی در دست اجراست که با تحقق آنها تحولی جدید در صنعت سینمای کشور ایجاد می شود. محمدحسین صفار هرندی در این دیدار از اجرای شش طرح بزرگ زیر بنایی در بخش سینما با میلیون ها ریال اعتبار تا پایان امسال خبر داد.

- هفته گذشته با اعلام اسامی نامزدهای نخستین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک مشخص شد نمایندگان سینمای ایران با ربودن گوی سبقت از چین و کره جنوبی و نامزدی در هشت رشته از 9 رشته ممکن، بیشترین نامزد را در بین کشورهای شرکت‌کننده دارند.

فیلم سینمایی "اتوبوس شب" به کارگردانی کیومرث پوراحمد برای بردن جایزه بهترین فیلم نخستین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک باید با نمایندگانی از کشورهای ترکیه، کره جنوبی، لبنان و اندونزی رقابت کند. علاوه بر این فیلم که در سه بخش بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد نامزد دریافت جایزه شده، "خون‌بازی" در دو بخش بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن، "سرزمین گمشده" در بخش بهترین مستند، "قفل‌ساز" در بخش بهترین فیلم کودک و "آن سه" در بخش بهترین فیلمبرداری برای کسب جایزه رقابت می‌کنند.

هدف از اهدا جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک ارج نهادن به تنوع فرهنگی و شیوه‌های مختلف فیلمسازی است و در بین فیلم‌های نامزد شده سبک‌ها و مضامین متفاوت به چشم می‌خورد. منطقه آسیا پاسیفیک 71 کشور را تحت پوشش دارد و به گفته سازمان‌دهندگان جوایز اسکرین، حدود نیمی از فیلم‌های دنیا در این منطقه تولید می‌شود.

- مجموعه تاریخی تخت جمشید با همکاری یک شرکت ایرانی و اتریشی به استاندارد یک مجموعه تاریخی جهانی مجهز می شود. ساخت سالن نمایش فیلم از جمله برنامه ها برای مجهز ساختن بزرگترین بنای تاریخی ایران است. گرون برگر و هلموت رگ وارت روسای شرکت های صدا و نور در کار تجهیز موزه ها و مجموعه های آثار باستانی و امور معماری در این زمینه با سرپرست رایزنی فرهنگی کشور در وین دیدار و درباره طرح تخت جمشید گفتگو کردند.

قرار است با ارائه یک طرح جامع، نقشه گرافیکی تهیه شده و نمونه آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد. در حال حاضر حفاظت مجموعه تخت جمشید در طول شبانه روز از لحاظ امنیتی در سطح پایین بوده و احتمال آسیب و تخریب آن می رود. قرار است برای این منظور یک سیستم امنیتی مدرن ایجاد شود.

ایجاد و ساخت فروشگاه، رستوران سنتی با استانداردهای روز دنیا، ساخت محل VIP برای بازدید شخصیت ها، ساخت سالن کنفرانس و سالن نمایش فیلم، ساخت کلاس برای دانش آموزان بازدیدکننده، ساخت موزه برای اشیاء قیمتی مجموعه، نصب سیستم اطلاع رسانی صوتی و تصویری و نوشتاری برای بازدیدکنندگان، نصب تجهیزات صدا و نورپردازی برای شب، آموزش کارکنان مجموعه با استاندارد روز دنیا و بنا کردن محلی سرپوشیده برای پارکینگ از دیگر برنامه های این طرح است.

- جشنواره فیلم دفاع مقدس احتمالاً امسال برگزار نمی شود. به نقل از یک منبع آگاه دلیل برگزار نشدن جشنواره لزوم اعمال تغییرات اساسی در شیوه برپایی جشنواره است. تا کنون دبیر جشنواره فیلم دفاع مقدس هم انتخاب نشده است.

ناصر شفق مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برگزار نشدن این جشنواره را یک فاجعه نامید و رونق سینمای ایران را متأثر از رونق سینمای دفاع مقدس دانست. محمدرضا شرف الدین مدیرعامل فعلی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در این خصوص اعلام کرد: "اطلاع دقیقی از برپایی جشنواره ندارم. متولی برگزاری این جشنواره بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است و انجمن سینمای دفاع مقدس در سال های پیش مجری بوده است. امسال هم اگر متولیان نظری داشته باشند با کمال میل حاضر به همکاری هستیم."

- خانه سینما امسال برای اولین بار قصد دارد جایزه کتاب سال سینما را برگزار کند. هدف از برپایی این مراسم ارج نهادن به‌ کسانی است که برای فرهنگ مکتوب سینما زحمت می کشند.

نایب رئیس و سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما با اعلام این خبر افزود: "با هدف انتخاب کتاب سال برگزیده سینما در سال 85، قرار است طی مراسمی در آذرماه ضمن معرفی برگزیدگان در سه زمینه (ترجمه، تألیف و جایزه ویژه)، یک کتاب به عنوان کتاب سال معرفی شود. جایزه ویژه به مواردی خاص مانند رابطه سینما با دیگر هنرها یا بحث های نظری در مورد ارتباط سینما و سایر علوم اهدا می شود."

علی معلم درباره داوری ها عنوان کرد: "گروه بزرگی از داوران هم اکنون مشغول بررسی کلیه آثار سینمایی سال 85 هستند و قرار است فهرستی از آنها برای اطلاع خانه سینما تهیه کنند. علاوه بر برندگان عادی، سه برگزیده هم با توجه به تاریخ مکتوب سینمای پس از انقلاب از سال 59 تا 84 انتخاب می شوند که در زمینه های "موثرترین مترجم" ،"موثرترین مولف" و "موثرترین محقق تاریخ سینمای نوین ایران" و مختص به همین دوره هستند."

- رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی از آغاز دوباره فعالیت کمیته نمایش فیلم و کمیته برگزاری جشن منتقدان خبر داد. جواد طوسی در این خصوص عنوان کرد: "مقرر شده دومین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی پس از ماه صفر برگزار شود تا شورای مرکزی انجمن برای جذب اسپانسر و بررسی نوشته های چاپی چون نقد فیلم، ترجمه، مقالات سینمایی و یادداشت وقت داشته باشد و بهترین ها را در این رشته انتخاب کند."

وی همچنین ادامه داد: "انجمن منتقدان برای جشنواره فیلم فجر که چهار ماه به آن باقیست هم برنامه هایی دارد که حضور منتقدان و نویسندگان سینمایی را در این جشنواره فعالتر می کند. با مذاکراتی که با مسئولان بنیاد فارابی و دبیر جشنواره داشتیم قرار شد سمیناری در طول ایام جشنواره از سوی منتقدان تشکیل شود که به آسیب شناسی یکی از مسائل اصلی و مبتلا به سینمای فعلی ایران می پردازد."

- پس از جنجال های بسیار بالاخره گام تازه ای برای تشکیل فدراسیون تهیه کنندگان با عنوان تازه شورای عالی تهیه کنندگان و توزیع کنندگان سینمای ایران برداشته شد. مدیرعامل خانه سینما و مدیر کل اداره ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای بار دیگر بیانیه مشترکی را امضا کردند و در این جلسه نمایندگانی از اتحادیه تهیه کنندگان، کانون تهیه کنندگان و مجمع فیلمسازان حضور داشتند.

بر این اساس شورای عالی تهیه کنندگان و توزیع کنندگان سینمای ایران (فدراسیون) متشکل از نمایندگان اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع فیلم ایران، کانون تهیه کنندگان فیلم ایران و مجمع فیلمسازان سینمای ایران تشکیل شد. این تشکل بر اساس همفکری و تعامل برای تدوین و تصویب اساسنامه جدید، دستور کار خود را تعیین می کند و کلیه مسائل صنف تهیه کنندگی توسط این شورا مورد حل و فصل قرار می گیرد. تا تصویب اساسنامه جدید این شورا نماینده قانونی صنف تهیه کنندگان در کلیه امور خواهد بود.

- محمدرضا گلزار به همراه حامد بهداد و گروه دارکوب 26 تا 29 مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری کنسرت می دهند. در این کنسرت 10 قطعه از ساخته های بدون کلام همایون نصیری و قطعه ای از مرحوم ناصر عبداللهی اجرا می شود. فکر تشکیل گروه دارکوب که از ویژگی های آن تلفیق سازهای هارمونیک و ملودیک با پرکاشن های آمریکای لاتین است، در سال 81 توسط گلزار و نصیری مطرح شد و کنسرت تالار اندیشه اولین کار صحنه ای این گروه نوازنده محور است. گلزار با ساز پرکاشن و بهداد با آوای خود نوازندگان را در اجرای قطعات ذکر شده همراهی می کنند.

- بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، مجموعه تلویزیونی "اغماء" که هر شب از شبکه یک پخش می‌شود با 1/82 درصد بیننده در صدر سریال‌های ماه رمضان قرار گرفت. طبق این نظرسنجی 1/81 درصد بینندگان هم از این مجموعه رضایت داشته‌اند.

مجموعه تلویزیونی "میوه ممنوعه" که هر شب از شبکه دو پخش می شود، با 4/76 درصد بیننده توانست 2/91 درصد رضایت مخاطبان را از آن خود کند و از این نظر در صدر مجموعه‌های ماه رمضان امسال تلویزیون بنشیند. مجموعه‌های امسال در مجموع بیش از 80 درصد رضایت بینندگان را کسب کرده‌اند که در مقایسه با سال قبل 10 درصد افزایش را نشان می‌دهد.