سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشیانه

وداعی رضایت‌بخش در پایان شبهای روشن

وداعی رضایت‌بخش در پایان شبهای روشن
در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و سپری شدن فرصت ارزشمند و مغتنمی به سر می‌بریم که از سوی خالق هستی برای بهره‌گیری معنوی، کسب فضایل اخلاقی و طی طریق کمال در اختیار انسان قرار گرفته، لذا شایسته است با در نظر گرفتن زمان محدودی که باقی مانده و تلاش برای کسب هرچه بیشتر خیرات و برکات این ماه عزیز خود را برای وداعی باشکوه و رضایت بخش آماده کنیم .

امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه دعای مفصل در ارتباط با وداع با ماه مبارک رمضان دارد که در اینجا بخشی از این دعا را می آوریم: اى خدایى که در برابر احسان به بندگان پاداش نخواهى و از عطا و بخشش پشیمان نمى‏گردى، اى کسى که مزد بنده خود را بیش از عمل او مى‏دهى، نعمتت بى استحقاق به بندگان رسد و عفوت  تفضل، مجازاتت عدالت، قضایت عین خیر است. اگر بخشش کنى عطایت را به منت آلوده نکنى و اگر عنایت نکنى از باب ستم نیست .

آن ‏که تو را شکر کند شکرش کنى، در صورتى که خودت آن شکر را به او الهام فرمودى و هر که تو را بستاید پاداشش مى‏دهى
در حالى که آن ستایش را خودت به او تعلیم‏ کردى، پرده مى‏پوشى بر آن که اگر مى‏خواستى رسوایش مى‏کردى، و جود و کرم کنى بر آن که اگر مى‏خواستى از وى دریغ مى‏کردى، در صورتى که هر دو مستحق رسوایى و دریغ تو اند، اما تو تمام امورت را براساس تفضل بنا نهاده‏اى .

و قدرتت را بر آئین گذشت مقرر کرده‏اى و با آن که با تو به مخالفت برخاسته با بردبارى روبه رو مى‏شوى و به آن که در حق خویش ستم کرده مهلت مى‏دهى، با صبر و بردبارى خود مهلتشان مى‏دهى تا به حضرتت بازگردند، و در مؤاخذه عاصیان شتاب نمى‏کنى تا به توبه موفق شوند، تا هلاک شونده آنان بدون رضاى تو هلاک نشود، و تیره ‏بختشان به نعمتت بدبخت نگردد مگر
پس از قطع بهانه و بعد از اتمام حجت همه جانبه بر او و این همه بزرگوارى و آقایى از عفو و گذشت توست اى بزرگوار و بهره‏اى است از محبتت اى بردبار.

 تویى که بر بندگانت درى به سوى بخشش خود باز کرده‏اى و آن را باب توبه نامیده‏اى، و بر آن در گشوده راهنمایى از وحى خود قرار داده‏اى، تا آن را گم نکنند، پس خود - که نامت والا و مبارکک است - فرمودى: « به سوى خدا توبه خالص و بى‏پیرایه آورید، باشد که پروردگارتان گناهان شما را محو کند، و شما را داخل بهشت‏هایى نماید که نهرها از زیر آن روان است، در آن روزى که خداوند پیامبر خود و آنان را که به او ایمان آوردند خوار و ذلیل نمى‏کند، در حالى‏که نورشان پیش‏ رویشان و از جانب راستشان روان است مى‏گویند:  خداوندا نورمان را کامل کن، و ما را مورد مغفرت قرار ده، که تو بر هر چیز توانایى»...

ما را به دین برگزیده‏ات راه نمودى، و به آئین پسندیده‏ات رهنمون شدى و و سالکک راهى فرمودى که آن را هموار کردى، و ما را به راه تقرب به پیشگاهت، و وصول به کرامتت بینایى دادى. خداوندا تو از خالص‏ترین آن وظایف و برگزیده ‏ترین آن فرائض، ماه رمضان را قرار دادى که آن را از میان سایر ماهها برگزیدى.

و از میان همه زمانها و عصرها اختیار کردى، و بر تمام اوقات سال ترجیح دادى، به خاطر آنکه در آن قرآن و نور نازل نمودى، و ایمان را در این ماه چند برابر ساختى و روزه گرفتن را در آن واجب فرمودى و به شب زنده‏دارى در آن ترغیب کردى و شب قدر را در آن که از هزار شب با ارزش‏تر است بزرگ داشتى.

پس ما را محض این ماه بر سایر امم برترى دادى و در پرتو فضل آن ما را از میان همه ملتها برگزیدى، پس به فرمانت روزش را روزه گرفتیم، و در شبش به کمک تو به عبادت برخاستیم و به وسیله روزه و نمازش طالب رحمتى که براى ما مهیا فرمودى شدیم، و آن را وسیله رسیدن به ثواب تو قرار دادیم، و تو بر آنچه بندگانت بدان رغبت دارند قادرى و آنچه را که از احسانت
خواسته شود بخشنده‏اى و به آن که جهت رسیدن به قرب تو بکوشد نزدیکى.

اینک آن را وداع مى‏گوئیم  وداع کسى که هجرانش بر ما غم‏انگیز است و روى گرداندنش ما را به اندوه و وحشت دچار کرده،
و بر عهده ما پیمان ناگسستنى، و حرمت در خور توجه، و حق لازم دارد، به این خاطر مى‏گوئیم: سلام بر تو اى بزرگترین ماه خدا، و اى عید عاشقان حق. سلام بر تو اى کریم‏ ترین همنشین از میان اوقات، و اى بهترین ماه در روزها و ساعات...