سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشیانه

قرارداد ساخت 2 فروند کشتی توسط اروندان برای کشتیرانی والفجر فسخ

قرارداد ساخت 2 فروند کشتی توسط اروندان برای کشتیرانی والفجر فسخ شد
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از فسخ قرارداد ساخت 2 فروند کشتی از سوی کشتی سازی اروندان برای کشتیرانی والفجر پس از گذشت شش سال از زمان امضای این قرارداد خبر داد.

محمدحسین داجمر در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عملکرد شرکت های کشتی ساز داخلی از روند ساخت و تاخیر در  تحویل کشتی به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: علیرغم گذشت زمان بسیار از موعد تحویل کشتی به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تا این لحظه حتی یک کشتی نیز به این ناوگان تحویل داده نشده است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: طی سالهای اخیر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تنها یک فروند کشتی "ایران- اراک" را در اسفندماه 84 تحویل و به آب انداخته که هنوز موفق به استفاده آن نشده است. به گفته وی، کشتی ساز مربوطه توانایی نهایی کردن کار ساخت کشتی ایران- اراک را ندارد.

داجمر گفت: سفارشات ساخت کشتی ها از سوی ایران به کشتی سازهای خارجی، زودتر از موعد مقرر در قرارداد به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ملحق شده و طبق مجموعه قراردادهای ناوگان با کشتی سازهای داخلی قرار بود پنجمین کشتی ساخت داخل بهمن 84 تحویل شود که با وجود گذشت دو سال هنوز یک کشتی تحویل نشده است.

وی تصریح کرد: کشتیرانی والفجر نیز قرارداد ساخت دو فروند کشتی را با کشتی سازی اروندان منعقد کرده که با وجود گذشت 6 سال از زمان تحویل، با حکمیت معاون رئیس جمهوری قرارداد فسخ و قرار شد شرکت اروندان، مبالغ دریافتی از کشتیرانی والفجر را پس دهد.

داجمر ابراز امیدواری کرد با قانون توسعه صنایع دریایی که در مجلس تصویب شده و مراحل تصویب در شورای نگهبان را می گذراند، تحولی در صنایع دریایی کشور پیش آید که در آینده بتوان از توانمندی های داخلی برای ساخت کشتی نیز بیش از گذشته بهره گرفت.

به گفته وی، از 5 قرارداد منعقد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ایزوایکو، قرار بر فسخ 2 قرارداد است چراکه علیرغم گذشت سالها از موعد مقرر تحویل، فعالیت عمده ای صورت نگرفته است ولی امید می رود سه کشتی دیگر را تحویل دهند.

داجمر افزود: طبق قرارداد، اروندان باید بابت تاخیر به کشتیرانی والفجر خسارت می پرداخت که با حکمیتی رئیس جمهوری قرار بر لغو دریافت خسارت شد.