سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشیانه

صرف 70 درصد یارانه 3 هزار میلیارد تومانی نان در بخش دستمزد کارگر

صرف 70 درصد یارانه 3 هزار میلیارد تومانی نان در بخش دستمزد کارگران
قائم مقام شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران از صرف 70 درصد یارانه سالانه سه هزار میلیارد تومانی دولت در بخش نان برای دستمزد کارگران نانوایی ها خبرداد و گفت: با صنعتی شدن نانوایی ها، یارانه های نان منطقی تر توزیع می شود.

حبیب مزروعی در گفتگو با مهر تصریح کرد: سالانه سه هزار میلیارد تومان یارانه به گندم، آرد و نان تعلق می گیرد در حالیکه قیمت آرد تنها 5تا7 درصد قیمت تمام شده نان است و بیش از 70 درصد قیمت نان دستمزد نیروی انسانی است. از سوی دیگر، می توان با این رقم هر سال سه هزار کارخانه یک میلیارد تومانی راه اندازی کرد.

وی تصریح کرد: با صنعتی شدن نان، نانوایی ها به مراکز توزیع نان تبدیل می شوند ضمن آنکه واحدهای سنتی نانوایی در سراسر کشور اجباری برای تبدیل شده به واحد صنعتی تولید نان ندارند.

قائم مقام شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: مردم با آگاهی از مزایای تولید نان های صنعتی از آن استقبال خواهند کرد البته اقداماتی نیز جهت بسترسازی فرهنگی تولید نان صنعتی صورت گرفته است.

به گفته وی با صنعتی شدن تولید نان، قادر به تولید انبوه خواهیم بود که علاوه بر افزایش کیفیت نان، باعث می شود نان سالمتر و بهداشتی تر به مردم عرضه شود که قابلیت نگهداری آن نیز بالاتر می رود. از سوی دیگر تولید نان صنعتی اقدامی ملی است که منافع آن متوجه تمام مردم است.

مزروعی ادامه داد: در آئین نامه اجرایی نانوایی های صنعتی مبالغی از حساب ذخیره ارزی تخصیص یافته که در این راستا قرارداد عاملیت 1000 میلیارد ریالی با بانک تجارت بسته شده است.

وی اظهار داشت: واحدهای سنتی نیز نباید نگران باشند که نتوانند ادامه کار دهند؛ چراکه آنها یا می توانند به کار خود ادامه داده یا تغییر کاربری دهند و به مراکز توزیع نان تبدیل شوند. به نحوی که نان در یک واحد صنعتی بزرگ تولید و به واحد کوچکتر که محل توزیع نان است برای ارائه به مردم تحویل داده شود.

مزروعی افزود: بخشی به صورت نان نیم پخته و بخش به صورت تمام پخته و بسته بندی شده با ماندگاری بالا در این واحدهای توزیع عرضه می شود. در این مدت کار کارشناسی نیز مبنی بر اینکه نان سنتی شامل سنگک، لواش، تافتون و بربری تولید انبوه شود، صورت گرفته است. این درحالی است که ذائقه مردم نیز در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری مقدمات ساخت  100 نانوایی صنعتی در کشور فراهم شود. به گزارش مهر، اولین واحد نانوایی صنعتی نیز به ظرفیت 44تن در روز و طرح توسعه ای تولید 150 تن نان در روز در دی ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.