سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشیانه

عید فطر؛ روز بازگشت‏ به فطرت

عید فطر؛ روز بازگشت‏ به فطرت
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: در فرهنگ اسلامى اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت ‏به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه‏دار در طول ماه رمضان به واسطه ارتباط مستمر و خالصانه با خداوند به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و برای پاکی از آلودگیهای ظاهری باطنی تلاش کرده اند .

فطرت پاک انسان در طول سال در اثر غبارهاى جهل و نادانى و غفلت ‏به انواع گناهان و معصیت‏ها مبتلا شده و از حقیقت ‏خود دور و در نتیجه دچار خود فراموشى و خدا فراموشى می شود، اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، انسان مسلمان در پرتو فضاى معنوى آن ماه و تلاش‏هاى خویش به یک زندگى نوین دست مى‏یابد، که مى‏توان آن را "بازگشت ‏به خویشتن"» تعبیر کرد .

مسلمانان با فرا رسیدن عید فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى‏کنند، اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یکسان نیست چون هر کس نسبت‏ به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت نگریسته و از آن بهره مى‏گیرد.

عید فطر علاوه بر زمانی برای دریافت پاداش اقدامات شایسته و معنوی مؤمنان خداجوی در ماه مبارک رمضان و دریافت عیدی، زمینه و بستری برای فقرزدایی از جامعه نیز است . 

زکات فطره، عاملی برای تحقق این امر است که حس همکاری، تعاون و نوع دوستی را نیز میان مسلمانان تقویت می کند .

فطریه علاوه بر رفع نیاز نیازمندان به عمران مناطق مختلف نیز کمک می کند ، ساخت مسجد، مدرسه، پل و بیمارستان از جمله فعالیتهایی است که به واسطه فطریه انجام شده و به آبادانی هر چه بیشتر کشور کمک می کند .

از طرفی پرداخت فطریه دوری جستن از تعلقات مادی و دنیوی  اتصال به معنویت و خیرخواهی است .

وأقیموا الصلاة وآتوا الزکاة وارکعوا مع الراکعین .

و نماز را بر پا دارید ، و زکات بپردازید ، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید .(سوره بقره، آیه )

اجتماع بزرگ عید فطر به منظور برگزاری نماز، عاملی برای تقویت همدلی و اتحاد مسلمانان است، شک نیست قرار گرفتن مسلمانان در یک صف واحد، احساس اتحاد و نزدکی را ارتقاء می بخشد .

عید فطر همچنین حکایت از پیوند معنوى انسان با خداى خویش دارد. خروج از منزل به منظور اقامه نماز در فضایی باز و در کنار دیگر مسلمانان، به خوبی بیانگر معنویتی است که در روزه داران ایجاد و سعی در ماندگاری، تقویت و رشد آن دارند .