سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشیانه

راه‌اندازی خط لوله ششم سراسری گاز تا پایان سال

راه‌اندازی خط لوله ششم سراسری گاز تا پایان سال
خط لوله ششم سراسری گاز با اختصاص اعتباری بالغ بر ده هزار میلیارد ریال اواخر سال جاری به بهره‌برداری می‌ر‌سد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، علی‌اکبر شعبانپور مجری طرح خط لوله ششم سراسری گاز با اعلام این خبر افزود: بودجه کل طرح از طریق شرکت ملی گاز تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح خط لوله ششم سراسری گاز با هدف انتقال گاز شیرین تولیدی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی طراحی و اجرا می‌شود، گفت: این طرح مشابه خط لوله پنجم دارای 4 ریز پروژه اصلی که شامل خط لوله سراسری عسلویه _ بیدبلند به قطر 56 اینچ و طول 490 کیلومتر، 5 ایستگاه تقویت فشار، 115 کیلومتر خط لوله 56 اینچ از بید بلند به اهواز و سیستم مخابرات و اسکادا است.

شعبانپور افزود: این طرح هم‌اکنون در مجموع با 86 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است. مجری طرح خط لوله پنجم و ششم سراسری گاز، افزود: ایستگاه‌های تقویت فشار پروژه در مرحله مطالعات مهندسی و طراحی پایه است که در این راستا اخیرا مشاور انتخاب شده و هم‌اکنون در حال تهیه طراحی basic است.

شعبانپور در ادامه افزود: با ابلاغ خط لوله بید بلند _ اهواز در سال جاری هم اینک مشاور برای طراحی پایه (basic) انتخاب و قرار داد آن امضا شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت انتقال خط ششم، 100 میلیون متر مکعب در روز است، گفت: در مرحله اول فقط از تولیدات فازهای 9 و 10 پارس جنوبی روزانه حدود 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین برای انتقال از عسلویه تا بید بلند وارد این خط لوله می‌شود که در طول مسیر، استان‌های بوشهر و خوزستان را تغذیه می‌کند و در نهایت به خط لوله اول در خروجی پالایشگاه بید بلند وصل می‌شود.

شعبانپور با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی کل 490 کیلومتر خط لوله ششم سراسری گاز توسط پیمانکاران داخلی اجرا می‌شود، با تقسیم این خط لوله به 3 گستره اجرایی، افزود: به این ترتیب بخش اول پروژه (159 کیلومتر) توسط شرکت جهاد نصر کرمان با 16/75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا سات و بخش دوم هم (190 کیلومتر) توسط شرکت ایران آروین با پیشرفت فیزیکی 12/81 درصد در دست انجام است، در بخش سوم نیز (160 کیلومتر) شرکت تهران _ جنوب با پیشرفت فیزیکی 8/84 درصد، مشغول انجام عملیات اجرایی است.